Workshops cursussen

Cursus

‘Positief begeleiden van kinderen en jongeren’

voor organisaties

Deze cursus van drie dagdelen is geschikt voor (vrijwilligers)organisaties, die deze cursus aanbieden aan vrijwilligers/medewerkers die met kinderen en/of jongeren werken.

De cursus

Mensen die met kinderen werken, hebben de mogelijkheid om hen iets positiefs mee te geven en hun steentje bij te dragen aan het zelfvertrouwen. In de kern wil ieder kind gezien worden en wil graag zijn krachten en mogelijkheden ontwikkelen. Ieder kind is slim, mooi en leuk op zijn eigen unieke manier en begeleiders kunnen de kinderen laten zien hoe dat voor hen geldt.

In de cursus werken we vanuit de meervoudige intelligentie theorie. Professor Howard Gardner ontdekte dat er minstens negen verschillende intelligentiesoorten zijn en dat iedereen een aantal gebieden heeft waar hij hoog op scoort.

Om de intelligenties bij de kinderen te leren zien, herkennen en gebruiken in de begeleiding, ontdekken de cursisten eerst hoe dit bij henzelf zit. Door middel van actieve, afwisselende opdrachtjes en zelfreflectie komen ze meer te weten over de verschillende intelligenties en hoe hun eigen unieke profiel eruit ziet. Deze ontdekkingstocht zien we als een voorwaarde. Een  voorwaarde om de krachten van de kinderen te kunnen herkennen, te benoemen en ze te gebruiken in de begeleiding.

Doelstellingen

  • De cursist leert over de meervoudige intelligentie theorie en ontdekt waarom hij deze zo goed kan gebruiken in zijn begeleiding.
  • Via opdrachtjes en oefeningen ontdekt de cursist de verschillende intelligenties en zijn eigen intelligentieprofiel.
  • De cursist leert hoe hij deze intelligenties bij de kinderen/jongeren kan herkennen, begrijpen, benoemen en stimuleren.
  • De cursist krijgt inzichten en tools om kinderen en jongeren met deze kennis positief te begeleiden.

Interesse? 

Heeft u interesse in deze cursus? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!